Week 14 Colombia blog deel 2

Gepubliceerd op 17 april 2024 om 08:16

Hi leuke mensen welkom bij een nieuwe week blog.

Zoals ik vorige week al aan gaf ook deze week geen gewone blog, dit is namelijk deel twee van onze vakantie naar Colombia. Ik hoop dat jullie net zo erg hebben genoten van deel een van de vakantie blog als ik deed met het schrijven. Ik vind het zo leuk om op deze manier voor altijd een blijvende herinnering te hebben aan deze trip en leuk om jullie daar in mee te nemen en misschien zelfs te inspireren (als je de mogelijkheid hebt) om ook eens dit land te bezoeken. Ik geniet ondertussen van ons bezoek en ben dankbaar eindelijk baby Milou te kunnen knuffelen maar daar over vertel ik volgende week alles. Voor nu veel lees plezier met deel twee van de vakantie blog.

El Peñón de Guatapé

Na dat we op zondag een ‘rustdag’ hadden genomen en heerlijk hebben geshopt in de Santafé mall in Medillin stond op maandag een lange maar leuke dag op de planning. Het doel van vandaag was de El Peñón de Guatapé bezoeken maar omdat dit een behoorlijk stuk rijden is werd de rit onderbroken door een bezoek aan een boerderij waar we lama’s, alpaca’s paarden en geitjes konden voeren en aaien. Odin is bijna 2,5 jaar oud en snapte wat er moest gebeuren en had de tijd van zijn leven terwijl hij kleine alpaca’s en geitjes worteltjes gaf. Ik met Neal op de arm vond het op een geven moment wel spannend, toen ik werd omsingeld door al die dieren die stonden te azen op het bakje voer. Neal snapte het nog niet helemaal, maar keek wel zijn oogjes uit naar al die beesten en stapte eenmaal op afstand achter een hek vrolijk rond. We waren op het juiste moment gekomen want net toen wij weg gingen kwamen er bussen vol andere toeristen aan en was het een drukte van belang in de voeder wei. Wij reden door en kwamen aan bij een dorpje Peñol, het verhaal van dit dorpje is dat het decennia geleden onder water werd gezet om een merengebied voor de watervoorziening van de stad en recreatie te creëren. Ter herinnering aan dit mooie oude dorp is de kerk en enkele andere gebouwen hoger gelegen opnieuw opgebouwd voor ons toeristen om te bezoeken. We hebben hier rond gelopen, in de kerk gekeken en wat gedronken met een prachtig uitzicht. Terug in de auto viel Neal in slaap vlak voor we bij de eindbestemming El Peñón de Guatapé waren. Arme ik kon dus niet de 740 treden van deze rots 200 meter hoge rots beklimmen. Nee zonder gekheid toen ik de foto’s zag van het uitzicht vond ik het wel jammer maar ik zag mezelf verkouden en wel niet omhoog gaan. Shin en Ger hebben dit wel gedaan met Odin en Oann, Odin heeft zelfs super knap zelf een paar honderd treden zelf geklommen. Tom ging natuurlijk ook mee, maar kwam nadat hij boven had rond gekeken snel weer naar beneden om mij te vergezellen. Na deze workout werden we afgezet in het dorp Guatapé, hier hebben we geluncht, rond gewandeld en ook hier weer de nodige foto’s gemaakt. Na deze lange dag besloten we in het hotel te blijven en hebben we daar in het restaurant gegeten.

De laatste volledige vakantie dag, en de slechte nachten bereikten een hoogtepunt

Dinsdag brak onze laatste volle dag in Colombia aan. Vandaag hadden we in principe geen planning gemaakt op voorhand maar besloten we Parque Explora te bezoeken. Hier heb je verschillende gebouwen opgedeeld in interactieve tentoonstellingen. We begonnen bij de botanische tuin, oh wat rook het hier lekker. Al dat groen, die bomen. Een beetje als een Nederlandse zomerdag na een flinke regenbui. Dat is wel een van de dingen die ik mis en heb dus even flink genoten. Na een snackie voor de kids gingen we naar het aquarium. Dit vond ik vroeger altijd erg leuk dus stond hoog op mijn lijstje. Weer keken we allemaal onze ogen uit naar de ene nog grotere vis dan de andere. Mooi om te zien hoe zelfs Neal en Oann vol interesse de zwemmende visjes volgenden. Zeker een geslaagd onderdeel. Hierna gingen we langs de dino’s dit viel een beetje tegen, want was gewoon een rij grote plastic dino’s waar weinig interactie voor de kids mogelijk was. Deze activiteit sloten we af bij mind en muziek. Dit was vooral voor ons volwassen leuk want de kids waren eigenlijk nog wat te jong. Het was een beetje te vergelijken met Nemo in Amsterdam. Desalniettemin erg leuk en een mooie afsluiting van deze vakantie. Terug naar het hotel begon het te regenen dus viel het plan om nog even aan het zwembad te liggen letterlijk in het water, arme wij die thuis geen zwembad in de tuin hebben haha. Shin wou nog even terug naar de Santafé mall en wij gingen mee. Dit was achteraf niet het beste plan want Neal was slecht gehumeurd en wou niet slapen. Na veel moeite viel hij in de draagzak in slaap en konden we bij een speciaal bier tentje nog even wat drinken. Ook vanavond hebben we in het hotel gegeten zodat we alvast wat spullen konden gaan inpakken en hopelijk een goede nacht konden maken voor de terugreis van morgen. De nachten die helaas de hele vakantie al niet van harte gingen bereikten dinsdag op woensdag hun hoogte punt. Na amper 2 uur slaap, een krijsende (zonder duidelijke reden) Neal en irritatie tussen Tom en mij pakten we onze laatste spullen in de koffers en aten we ons laatste hotel ontbijt. Om half 8 stond onze chauffeur weer voor de deur om ons naar de airport te brengen. Alles ging voorspoedig, gelukkig zonder vertraging en zelfs met een vrolijke Neal die tijdens de vlucht heeft geslapen kwamen we weer aan op Aruba.

Van te voren hadden Tom en ik geen intentie om een bezoek aan Colombia te brengen, het is dat Shindy en Gerry ons mee vroegen en dat we besloten te gaan. Maar nu we het land hebben bezocht zijn we er wel over uit dat 6 dagen te kort was om alles te zien, daarom mochten we die kans krijgen willen we zeker terug gaan. Wel als Neal wat groter is, en we meer en verder kunnen trekken zonder vast te zitten aan slaapjes. We hebben veel gezien, gelachen en genoten en ik ben dankbaar voor de mooie herinneringen die we hebben gemaakt.

Dankjewel voor het lezen van het tweede en laatste deel van de vakantie blog. Volgende week weer een gewone met daarin alles over het fijne bezoek dat bij ons is. Hopelijk tot dan ☀️.